workshops....... - Reisverslag uit Ravensbrück, Duitsland van Jacqueline Verweij - WaarBenJij.nu workshops....... - Reisverslag uit Ravensbrück, Duitsland van Jacqueline Verweij - WaarBenJij.nu

workshops.......

Door: jacquelineverweij

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 Mei 2010 | Duitsland, Ravensbrück

vandaag stond in het teken van workshops en vrij rond kijken op het kampterrein.

We begonnen de dag met een korte workshop van Cees van der Kooij, jaja de beruchte man achter verleden, heden en toekomst. Zijn presentatie ging over de witte bussen van het Zweedse rode kruis.Deze bussen kwamen Hollandse vrouwen halen aan het einde van de oorlog. Chirchill had dit in overleg de Duitse officieren gedaan. Heel bijzonder dat dit zo gegaan is.

Daarna had ik een workshop over het schrijven van verhalen. Deze workshop ging erover dat je aan de hand van een plaat een verhaal kan schrijven. Hierbij rekening houdend met de feiten van een Historische gebeurtenis. Onze verhalen hadden natuurlijk als thema concentratiekamp. Was wel erg interessant. We hebbenn hierbij ook gekeken naar wat wij belangrijk vonden aaan wat kinderen moeten leren over dit onderwerp. Erg shockerend dat dit zo verschilt met wat er werkelijk in de lesboeken van de kinderen staat, zeer weinig en niet goed uitgelegd. Natuurlijk hoef je niet alles te vertellen, maar als je het verteld moet je wel de goede feiten pakken. Wat betreft Ravensbruck, waar voornamelijk verzetstrijders zaten, is het frustrerend dat deze groep gevangenen niet worden genoemd in de lesboeken voor de kinderen.

Daarna hadden we even de tijd om te werken aan onze opdrachten. Mijn groepje was al klaar, dus zijn wij over het kampterrein gaan lopen. Ik heb op een heuvel een mooi uitzicht gehad over het hele kampterrein, erg groot is dat trouwens. Daarna zijn we gaan kijken in een huis waarin een tentoonstelling is ingericht over de kampbewaaksters. Van hun opleiding tot hun proses in 1948. erg bijzonder. zaten ook prive stukken tussen.

Ook heb ik, aan het einde van het kampterrein, een gebouw bezochr waar in oorlogstijd een textielfabriek zat. Toen ik dat gebouw binnen liep, rook je gewoon nog steeds de lucht va geverfde textiel en fabriek. heel raar. Ik vond het heel raar om daar te lopen, omdat die lucht het zo realistisch maakten. Het leek daardoor net of de fabriek net leeggehaald was. maar het wel wel heel interessant. de tentoonstelling daar ging ook over dit gedeelte van het kamp.

's Middags hadden we met de overlevenden een bezoek aan het Siemenslager gedracht. Toen we daar heen liepen, kwamen we langs de treinrails waarop alle gevangenen aan kwamen. Alles daarvan was nog intact. Echt een raar idee.
Toen we bij de siemenslager aankwamen vertelden Matthias ons het verhaal van de Siemenslager. Hier werkte de vrouwen aan onderdelen voor vliegtuigen.Overlevenden Selma en Margereth vertelden hier ons hun verhaal van de tijd dat zij in deze barrakken werkten en sliepen. Dit was erg leuk, want de 2 vrouwen stelden elkaar ook vragen en besproken en vergeleken dingen met elkaar, ze zaten beiden in een andere periode in dit deel van het kamp. Erg leuk om te zien dat die vrouwen daar zo samen over praten.Vooral dat ze dat op de plek zelf doen, maakt dat het geheel mooi en indrukwekkend.

Ik zal ook iets vertellen over de plaats waar wij slapen in dit herinneringskamp. We slapen in de witte huizen waarvan bij het vorige blog een foto stond. Dit waren de huizen/ appartementen van de ss bewaaksters van het kamp. Als ik de deur uitloop van het huis, kijk ik aan de linkerkant uit op het voormalig kampterrein. Op zich is het best een eng idee om heir te slapen. Maar het gekke is dat je er wel aan went. Je denkt er op een gegeven moment er niet meer bij na.

Morgen hebben we wederom een druk programma. We gaan weer workshops volgen. Dit keer over historische plekken en de oorlog in je omgeving. Daarnaast Hebben we presentaties van onze opdrachten en de herdenking hier in ravensbruck georganiseerd door studenten. Hierna gaan we richting Berlijn.

Ik hoop dat ik in Berlijn internet heb, maar ik ben bang van niet. Anders wordt mijn volgende blog geschreven in Nederland.

Groetjes Jacq

  • 02 Mei 2010 - 06:02

    Dad Xxx:

    Indrukwekkend je verslag en foto's. Het is toch bijzonder het te kunnen horen van mensen die er zelf bij waren, hoe het daar aan toe ging. Net als het gesprek met mevrouw Voorn-Bouman.

    gr.
    Dad xxx

  • 04 Mei 2010 - 11:26

    Vincent:

    Hooi Jacq,

    Interessant zeg, mooi dat je deze ervaring mag meemaken. Hoor graag morgen meer!

    Groetjes Vin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Ravensbrück

Ravensbruck 2010

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2010

weer thuis.....

01 Mei 2010

workshops.......

30 April 2010

Rondleidingen en gesprekken

29 April 2010

Eerste dag

27 April 2010

Nog 2 dag!
Jacqueline

2015 wordt mijn jaar! op 9 juli 2015 reis ik alleen (maar wel in een groepsreis) af naar Vietnam voor 21 dagen. Bij terugkomst verhuis ik naar het mooie Haarlem. Via mijn waarbenjij.nu ga ik jullie meenemen op mijn reis door dit mooie land in Azië. to be conitued.....

Actief sinds 01 Maart 2010
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 14960

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

China

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Vietnam

15 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

Maleisië

09 Juli 2012 - 31 Juli 2012

Zuid-Afrika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbruck 2010

Landen bezocht: