weer thuis..... - Reisverslag uit Bennebroek, Nederland van Jacqueline Verweij - WaarBenJij.nu weer thuis..... - Reisverslag uit Bennebroek, Nederland van Jacqueline Verweij - WaarBenJij.nu

weer thuis.....

Door: jacquelineverweij

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Mei 2010 | Nederland, Bennebroek

Na een indrukwekkende week ben ik weer terug in Nederland. ik zal in dit blof even een update geven van de laaste dag in Ravensbruck en de dagen in berlijn.

De laatste dag in Ravensbruck stond in het teken van workshops, presentaties en herdenken.
's Ochtends had ik een workshop over de oorlog dichtbij huis. Deze workshop ging erover dat je je lessen geschiedenis ook kunt geven met gebeurtenissen uit de omgeving van de school. We moesten hierbij nadenken over de gebeurtenissen uit onze eigenomgeving. Op deze manier haal je de oorlog dichter bij de leefomgeving van de kinderen en gaat zo'n onderwerp meer leven.

Daarna moesten we onze opdrachten presenteren. dit was erg leuk om te zien.
Na de presentaties hadden we even koffiepauze.

De rest van de dag stond in het teken van herdenken. We hebben een herdenking gehouden op het terrein van het kamp. Deze herdenking was georganiseerd door studenten.
We liepen in een stilletocht over het kamp en op de punten die belangrijk waren voor de overlevenden werd iets gezegt. dingen over de overlevenden en gedichten. Maarten Peters ging liederen zingen over Ravensbruck.
Na de stilletocht kwamen we bij het monument aan het meer en daar hebben we een minuut stilte gehouden. de overlevenden legde een krans bij het monument en daarna zouden ze een roos in het water gooien. Wat mij toen erg aan greep, was dat Selma voor het monument bleef staan en even in zichzelf gekeerd was. Ze herdenkte in gedachte haar overleden kampgenoten. ze wilde ook nog niet weg nar de water rand. het was zo'n mooi gezicht om haar zo te zien staan. Daarna gooide alle overlevenden de rozen als eerste in het water en volgde wij met de rest.
Daarna hadden we een samenzijn en namen we afscheid van de overlevenden en vertrokken wij naar Berlijn.

De eerste avond in berlijn waren we vrij. Ik heb met een groep reisgenoten in een cocktailbar gezeten. was er gezellig.
De dag der na gingen we met zijn alle naar het holocaust monument in berlijn en het homomonument. ik vond dit eerste monument echt heel raar. nergens stond bij waar het monument voor was en wat de gedachte er achter was. Later legde Matthias uit dat dit monument je het idee moest geven dat je niet wist waar het uit kwam en desorientatie. Maar echt snappen deed ik het niet.
Daarna zijn we met een groepje berlijn in gegaan. lekker daar de toerist uit gehangen...'s Avonds lekker gegeten met zijn alle en daarn nog even naar de cocktail bar.
De dag der na moesten we erg vroeg op want we moesten o 8 uur in de bus zitten want we zouden naar de dodenherdenking in Westerbork gaan.....maar...... toen we 1,5 gereden hadden ging de bus stuk.... we hebben 4 uur ongeveer op een parkeerplaats gestaan net buiten berlijn....de monteur die zou komen voor de bus... had zelf ook autopech... na 4 uur kwam deze eindelijk en konden we onze weg vervolgen.. alleen zouden we helaas de herdenking in westerbork niet meer redden, wat ik echt heel erg jammer vond. Maar ja niks aan te doen. Na een lange reis was ik gister om 12 uur/ half 1 thuis.

Ik heb veel geleerd van deze reis. Ik vond de verhalen van de overlevenden erg indrukwekkend. Het blijft mij verbazen waar mensen toe in staat zijn.
Maar wat ik nu nog het erge vind, is dat er nog mensen zijn die herdenkingen onderbreken. Die man die in Amsterdam chaos creeerde tijdens de 2 minuten stilte snap ik niet. We herdenken de mensen die gevallen zijn tijdens deze vreselijke oorlog. En dan ga je niet dit verstoren in kledij van een ortodoxe jood. slaat echt nergens op!
Maar wat betreft mijn reis heb ik geleerd dat het belangrijk is dit niet te vergeten en dit door te geven aan een nieuwe generatie kinderen. Ik neem de verhalen mee en alles was ik geleerd heb.

Ik ben echt blij dat ik mee ben geweest en ik vond het een ervaring die ik niet had willen missen.....

Groetjes Jacq

  • 12 Mei 2010 - 12:26

    Myrthe:

    Erg mooi Jacq!
    Deze ervaring kan je in je zak steken.

    Maar dat van herdenkingsdag op de Dam, was het niet echt een orthodoxe jood, die een beetje in de war was? (ik vind de nieuwsberichten zo onduidelijk)

    Verder vind ik het echt super cool en hoop dat ik ook een keer zo iets kan gaan doen! Wij zijn zelf dit jaar voor het eerst mee gelopen met de toch van de Grote Markt naar de Hout. En om zo te midden van nabestaande te staan vond ik al erg indrukwekkend. Het verdriet was bijna voelbaar. Laat staan hoe dat voor jou/bij jullie geweest is!

  • 12 Mei 2010 - 20:49

    Jacqueline Verweij:

    ja het was idd een amn die in de war was...maar dan vind ik het als nog niet kunnen... vooral niet uit respect voor nabestaanden.. ;).. de persberichten waren ook onduidelijk toen ik dit typete was nog niet alles duidelijk..
    Maar het was inderdaad indrukwekkend.. bij de dingen die ik daar hoorde sta je helemaal niet stil als je het leert uit een boek. echt een ervaring. Als je het kan moet je echt een keer zoiets doen. ;)..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bennebroek

Ravensbruck 2010

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2010

weer thuis.....

01 Mei 2010

workshops.......

30 April 2010

Rondleidingen en gesprekken

29 April 2010

Eerste dag

27 April 2010

Nog 2 dag!
Jacqueline

2015 wordt mijn jaar! op 9 juli 2015 reis ik alleen (maar wel in een groepsreis) af naar Vietnam voor 21 dagen. Bij terugkomst verhuis ik naar het mooie Haarlem. Via mijn waarbenjij.nu ga ik jullie meenemen op mijn reis door dit mooie land in Azië. to be conitued.....

Actief sinds 01 Maart 2010
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 14908

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 02 Augustus 2016

China

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Vietnam

15 Juli 2013 - 01 Augustus 2013

Maleisië

09 Juli 2012 - 31 Juli 2012

Zuid-Afrika

29 April 2010 - 04 Mei 2010

Ravensbruck 2010

Landen bezocht: